t 072-263-3080

c 054-4-444-439

f-logoבקרו אותנו בפייסבוק

איך לבחור חברה לבניית אתרים

בניית-אתר

בחירה של חברה לבניית אתרים, היא אחת ההחלטות הקשות והקריטיות שתעשו בטרם תקימו אתר עסקי. ככל שחשיבות האתר גדולה יותר, כך השאלה הופכת יותר ויותר הרת גורל. בעסקים רבים, אתר משמש הכלי הפרסומי/שיווקי העיקרי. חלק מהעסקים ישתמשו באתר יותר משישתמשו במשרד/חנות. כמות הלקוחות שייחשפו לעסק יהיה לרוב גדול יותר מאלה שיגיעו דרך כל כלי פרסומי אחר, לאורך זמן. מכאן שמדובר במנגנון עסקי ראשון במעלה וככזה יש להשקיע בו את המירב. על מנת לעזור לכם לבחור חברה לבניית אתרים, ריכזנו את שלבי הבחירה לפי הסדר, כולל כל הבדיקות שיש לעשות טרם הבחירה.

 

החליטו מהו סוג האתר שעסקכם צריך

בראש ובראשונה יש להחליט מהו סוג האתר שמתאים לעסקכם. קבלת החלטה זו כבר בשלב זה ממקדת אתכם בתהליך החיפוש ומונעת מכם תהיות ובלבולים בהמשך. ניתן לחלק את סוגי האתרים העסקיים לשלושה מרכזיים:

  • אתר תדמיתי – המהווה כרטיס ביקור עסקי. אתר שכזה יכול להכיל דפי מידע מעטים על העסק ויכול שיהיה מורכב מקטלוג ענף של מוצרים.
  • חנות מסחר – חנות זו נועדה בעיקר לעסק המעוניין למכור מוצרים ושירותים און-ליין.
  • פורטל – אתר רווי תוכן מכל סוג שהוא, שנועד להכיל מידע רב. אתר זה משמש מעט עסקים יחסית, ומיועד יותר לארגונים המקדמים מטרות שונות (למשל מטרות חינוכיות).

 

חיפוש חברה לבניית אתרים המתמחה בבניית אתרים מהסוג שעסקכם צריך

קיימות בשוק אלפי חברות/גופים לבניית אתרים. חלקם אנשי פרילנס שמתמחים בעיצוב/בתכנות וחלקן חברות ענק. מרבית החברות, מתמחות בסוג מסויים של אתרים מאלו שתוארו מעלה. מעבר על תיק העבודות שלהם, יאפשר לכם לזהות מייד מהו תחום התמחותם. מומלץ לקחת חברה שהאתר שתרצו לבנות נמצא בתחום התמחותה. כדאי לבצע את החיפוש לפי הסדר הבא, כאשר יש לבחור לפחות 6 חברות, ביניהן נשווה בסופו של התהליך:

  • המלצות – קבלת המלצות מחוג המכרים שלכם, הוא אחד הכלים האפקטיבים ביותר לאתר בונה אתרים טוב. ההיגיון אומר שמה שטוב עבור סביבתכם הקרובה, סביר שיהיה טוב עבורכם. על כן, בעת החיפוש, הפיצו את הבשורה. שתפו את מעגל המכרים בצורך שלכם במציאת מעצב אתרים.
  • בדיקת בונה האתרים של מתחריכם – במידה ולא קיבלתם המלצות על בונה אתרים מסויים, מומלץ לנבור באתרים של עסקים מתחומכם המהווים תחרות. רצוי כמובן לבחור בעסקים בסדר גודל דומה לשלכם. בכל אתר תמצאו (לרוב בתחתיתו) לינק וזיהוי של הגוף שבנה את האתר. סביר להניח שבונה אתרים שבנה אתר טוב למתחרה שלכם, ידע לבנות גם לכם אתר שישביע את רצונכם.
  • בחירה רנדומלית – החיפוש הפחות איכותי, הוא החיפוש הרנדומלי, בו מזינים במנוע החיפוש את הביטוי "בניית אתר" או "בונה אתרים" ועוברים על החברות השונות המופיעות בתוצאות החיפוש. מובן שחיפוש שכזה יניב אלפי תוצאות, כשלאו דווקא הראשונות, הן המשתלמות ביותר.

כאמור, בסיום התהליך, מומלץ לבחור בין שש לעשר חברות, ביניהן נערוך השוואה.

 

קריטריונים להשוואה בין החברות

לכל חברת בניית אתרים יש אתר, ולרוב בכל אתר יש מידע רב אודות לקוחות החברה, תיק העבודות הנבחרות שלה, הטכנולוגיות בהן היא משתמשת וכד'. מעבר על כל אחד מהאתרים ובחינת הקריטריונים הבאים הוא כלי סינון נוסף.

  • רשימת לקוחות – לכל חברה המכבדת עצמה, יש מדור לקוחות נבחרים, בו מפורטת רשימת לקוחותיה. ככל שלקוחותיה רציניים, מבוססים ומוכרים יותר, כך סביר שהחברה מקצועית יותר. יש לסייג בנקודה זו ולציין שלצערנו הרב, חברות רבות מסלפות את רשימת הלקוחות כך שלעיתים הלקוחות המופיעים ברשימה הם כאלו עימם היה שיתוף פעולה עקיף אם בכלל. על כן, כדאי לבחון האם אתרי הלקוחות אכן נבנו על ידי החברה (כלומר, האם באתרם מופיע קרדיט שהאתר נבנה על ידי החברה הנבדקת).
  • תיק עבודות – עיינו בתיק העבודות של החברה הנבדקת. במידה והתיק מכיל עבודות רבות, בחרו את אלו שקרובות יותר לעיסוק שלכם. מומלץ שלא להסתפק בתמונות מסך המופיעות בתיק העבודות, אלא לבקר בתוך האתר עצמו. יש לשים לב האם ממשק המשתמש נוח לשימוש, האם הניווט באתר קל וברור. האם סגנון העיצוב קולע לטעמכם (בנקודה זו חשוב להדגיש כי ייתכן והתוצר הסופי משקף את סגנונו של הלקוח ופחות את סגנון החברה. לכן כדאי לבחון מספר רב של עבודות). האם האתרים שמייצרת החברה דומים זה לזה ומדובר במעין תבנית קבועה, או שישנו גיוון ושוני, המעידים על התחשבות בתחום בו עוסק הלקוח.
  • השוואה בין תחומי ההתמחות המצויינים בפרופיל החברה, לבין תיק העבודות – כך למשל, אם חברה טוענת שהיא מתמחה בהקמת פורטלים, אך בפועל, בין עבודותיה יש פורטלים מעטים בלבד אם בכלל, אזי מדובר בחברה שלא מיישמת את הטכנולוגיה שהיא טוענת למומחיות בה. נקודה שמדליקה נורה אדומה באשר למהימנות החברה.
  • מהות הגוף העסקי – כדאי לבחון מיהו הגוף העומד מאחורי החברה. האם מדובר בחברה מסודרת ומאוגדת, או שמדובר במעצב פרילנס, שזה עתה התחיל את דרכו.

 

קביעת פגישת היכרות וייעוץ ראשוני

לאחר סינון החברות שבחרנו, כדאי להשאיר את שלושת החברות אשר הותירו את הרושם הטוב ביותר. פגישה לא אמצעית (בניגוד להתכתבות במייל, שיחת טלפון וכד') היא אחת הדרכים הטובים ביותר לעמוד על קנקנה של החברה. חלק מהחברות יבחרו שלא להיפגש עמכם. בחירה זו יכולה לנבוע ממגוון סיבות, אשר כולן מדליקות נורת אזהרה. בין אם מדובר בחברה עמוסה שאיננה פנויה לפגישות, ובין אם מדובר בחברה שמאמינה כי הפגישות הן בזבוז זמן – חברה המסרבת להיפגש עמכם לפגישת ייעוץ והיכרות היא חברה שלא תיתן לכם לעולם שירות אישי ומסור. חברות רציניות, ישלחו תמיד סוכן מכירות מיומן הבקיא בכל תהליכי בניית האתר, הסוכן צריך לבצע איתכם אפיון אתר ראשוני ולהתאים לכם את המוצר המומלץ. במהלך הפגישה שימו לב לפרמטרים הבאים:

  • מקצועיות – האם הסוכן יודע לאפיין את האתר? האם הוא בקיא בחומר? האם הוא יודע לענות על שאלות בתחומים רלוונטים והאם תשובותיו מספקות? יצירתיות – האם רעיונותיו מוצאים חן בעיניכם? האם הוא יודע לספק פתרונות לבעיות שאתם מעלים בפניו? האם הוא חושב מחוץ לקופסא, מפתיע ומחדש לכם?
  • רהיטות וסדר – האם דבריו מובנים לכם? האם הוא שוטח בפניכם את החומר בצורה הולמת, הגיונית ומסודרת?
  • הדגמות – חברות רציניות יציגו בפניכם דוגמאות של עבודות באופן מקצועי. יש חשיבות לפרזנטציה שמלמדת על תהליכי העבודה, קבלת החלטות לגבי האתרים המודגמים וכד'. בנוסף, במידה ומדובר במערכת ניהול תוכן – על הנציג להציג לכם הדגמה של ממשק המערכת. בחנו את הממשק! זיכרו כי זהו הממשק מולו תעבדו לאחר שהאתר יקום, ועל כן עליכם לבחון אם הממשק ידידותי.

בסופו של יום, הכימיה היא זו שתקבע האם הפגישה הוכתרה בהצלחה. חברה טובה, תשלח נציגים מקצועיים שידעו להתאים עצמם אליכם, להדגים, לתת תשובות, להעלות רעיונות, לאפיין באופן ראשוני את האתר ולתת ערך מוסף למפגש. רשמו לפניכם את התרשמותכם והשוו בין הפגישות השונות. סביר להניח שפגישה מסויימת תותיר בכם רושם עמוק יותר. אל תהססו לעקוב אחרי האינטואיציה. לרוב בשלב זה של הסינון לא תטעו!!!

 

קבלת הצעות מחיר

לאחר הפגישות, בקשו הצעות מחיר מכל הנציגים עמם נפגשתם. הצעת מחיר רצינית תהיה מפורטת, תוגש באופן מסודר, דוגמת טבלה, ותחולק לסעיפים מודולרים מתומחרים, המאפשרים בחירה וויתור על חלופות שונות. להצעה רצינית שכזו יצורף בד"כ חוזה העבודה הסטנדרטי שיפרט סעיפים שונים. במידה ולא קיבלתם טיוטת חוזה עם ההצעה, צרו קשר והתעקשו לקבל טיוטה שכזו, על מנת להשוות בין פרמטרים חשובים. שימו לב – חברה שאיננה מוכנה למסור את תנאי ההתקשרות, כנראה מסתירה משהו. בנקודה זו חשוב להדגיש כי הצעת מחיר זולה, איננה תמיד האופציה הטובה ביותר. מצד שני, אין זה אומר שההצעה היקרה ביותר, תבטיח את המוצר הטוב ביותר. אל תתפתו להצעות זולות במיוחד שיספקו לכם אתר מקרטע. עדיף להשקיע כסף באתר שיחזיר את ההשקעה בזכות בנייה מקצועית וחכמה, מאשר השקעה באתר זול שבנוי באופן פשטני ושלעולם לא יחזיר את ההשקעה. זכרו כי האתר הוא בעצם המשרד המודרני של העסק. וממש כפי שלא הייתם בוחרים את המיקום הזול ביותר עבור משרד, כך לא כדאי לבחור בהצעה מסויימת, רק בגלל היותה זולה במיוחד. תנו משקל ראוי להתרשמות, למקצועיות, לפגישה ולשאר הפרמטרים.

 

ממה להיזהר כשבוחרים חברה לבניית אתרים

בחרנו ללקט מספר מוקשים נפוצים, שעשויים לדרוך עליהם, בעת בחירת חברה לבניית אתרים:

  • הגבלות – בחנו את ההצעה המוגשת לכם וודאו שאתם מבינים מהם המגבלות, אם בכלל. בכמה עמודים מדובר? במידה ומדובר במערכת ניהול תוכן – האם כמות העמודים מוגבלת? האם יש פונקציות מוגבלות? האם יש הגבלה לכמות תמונות, גלריות, מודולים?
  • מערכת ניהול תוכן מודולרית – קיימות בשוק מערכות ניהול תוכן מודולריות, המהוות מעין מחולל אתרים. חברות רבות משתמשות בפיתוח שכזה על מנת לפתח את כל אתריהן. ודאו כי המערכת איננה גדולה או קטנה מידי למידותיכם. כמו כן ודאו שמערכת זו בנויה בשפה שלא תגביל אתכם במציאת שרת חלופי בעתיד (שכן שרתים שונים מבינים שפות שרת שונות).
  • שירותי תחזוקה ותמיכה – שימו לב בזמן קבלת הצעת המחיר האם נדרש מכם לשלם תשלום קבוע עבור שירותי תחזוקה, אחסון ותמיכה. פעמים רבות, חברת בניית האתרים מחייבת אתכם לאחסן את האתר בשרתיה ועל כך גובה מחיר קבוע. במקרים כאלה, יש לבדוק האם תוכלו בעתיד להעביר את האתר לאחסון בשרת אחר. על פי רוב, חברות הגובות דמי אחסון, גוזרות קופון נוסף, ולרוב תוכלו למצוא אחסון זול ולעיתים איכותי יותר, במחירים זולים באופן משמעותי.
  • הבטחות לקידום ומיקום האתר – חברות המבטיחות מיקום בתוצאות החיפוש או קידום מהיר (פחות מחצי שנה) אינן מהימנות או שהן פועלות באמצעים לא כשרים. מכאן, ביום שבו יופסק הקידום מיקומכם ייפגע משמעותית או שבמידה ומנוע החיפוש יעלה על הקידום הלא כשר, הוא יעניש את האתר בדירוג שלילי שיפגע בכם קשות.
  • מיקומה של חברת בניית האתרים בתוצאות החיפוש – שימו לב כי מיקומה של חברת בניית האתרים בתוצאות החיפוש לא מעיד בהכרח על איכותה או יכולות הקידום שלה.
  • שקרים והבטחות שווא – במידה ולאורך תהליך בחירת בונה האתרים נתקלתם בחצאי אמיתות, אי דיוקים או שקרים, מומלץ לפסול על הסף את החברה. אמינות ומהימנות הם הערך הראשון שיש לבדוק.
  • ותק – אין ספק שככל שהחברה ותיקה, כך יש לה ניסיון רב יותר. יחד עם זאת, ותק איננו כסות הכל ויש חשיבות לגורמים רבים אחרים שהזכרנו (דוגמת סגנון עיצובי, מקצועיות וכד'). לעיתים חברות ותיקות הם אלו המתקבעות ברעיונות עיצוביים מיושנים ודווקא החברות החדשות הן אלו המעיזות לפרוץ גבולות ולחשוב מחוץ לקופסא.
  • התפארות יתר – אל תאמינו מייד לכל מילה שכתובה. חברות רבות יכולות לעטור על ראשן כתרים שונים ומשונים. לא כל חברה שטוענת למומחיות מסויימת, אכן נושאת את אותו תחום מומחיות. לעיתים צניעות וענווה מעידים על חברה מקצועית ומבוססת יותר מאשר חברה היוצאת בכותרות וכינויים בובמסטים באתרה.
  • מי אחראי לתכני האתר – בדקו מי יהיה אחראי לתכנים המוזנים לאתר ולכתיבה השיווקית? מי אמור לספק אותם? האם אנשי תוכן מקצועיים מטעם החברה יערכו אותו או שמא אתם אלו שצריכים לספק את החומר? האם אתם אלו שצריכים לספק את התמונות וקבצי הוידאו או שהחברה הבונה את האתר מספקת את התמונות? לעיתים רבות התקדמות בניית האתר תהיה איטית יותר ותלויה בכם, במידה ואתם אלו שצריכים לספק את התוכן.
  • אל תתפתו למחיר רצפה – כאמור לעיל, אל תתפתו למחירי רצפה. על פי רוב מחירים שכאלו ניתנים על ידי אנשים שאינם מקצועיים, שמקצרים תהליכים ושתוצרם נחות משמעותית מאותן חברות אשר בונות אתר תקני ועוקבות אחר השלבים הנכונים, כך שהאתר יחזיר את ההשקעה. זכרו שעדיף להשקיע 100 ₪ שיחזירו בהמשך 200 ₪, לעומת השקעה של עשרה שקלים שהלכו לפח ולעולם לא יחזירו את ההשקעה.
  • התאמה לכל הדפדפנים – בדקו בהצעת המחיר או בחוזה כי האתר שיוקם יתאים למרבית הדפדפנים המובילים בשוק. אי התאמה ל Explorer, FireFox, Chrome או Safari משמעותה ויתור על כעשרים אחוז עד שלושים אחוז מקהל הגולשים.
  • כמות סקיצות – שימו לב בחוזה לכמה סקיצות אתם מוגבלים. חברות בניית אתרים רבות מגבילות את כמות הסקיצות על מנת שלא יווצר פינג פונג אינסופי בין מעצבי החברה ללקוח. על פי רוב נוהגות החברות להציע בין 2 ל- 5 סקיצות ולכל סקיצה כ- 3 סבבי תיקון. בנקודה זו חשוב לבחון מה קורה כשתמו כל סבבי התיקון ועדיין אין תוצאה משביעת רצון. האם יש סכום נוסף שתחוייבו בו, ואם כן, מהו.
  • אחסון האתר – בררו היכן מאוחסן האתר. האם מדובר בשרת בחו"ל שעשוי להיות איטי, האם מדובר בשרת עמוס, שגם עשוי להאט את עליית האתר ותפקודו. האם יש לכם שליטה על האחסון ובחירתו. חברות רציניות אינן מאלצות את הלקוח לאחסן את האתר בשרת ייעודי.
  • תמיכה טכנית לאחר השקת האתר – יש לוודא מה קורה לאחר עלייתו לאוויר של האתר. במידה והאתר מבוסס על מערכת ניהול, האם ניתנת הדרכה? באיזה אופן? כמה אנשים מודרכים? והאם יש הגבלות כלשהן על ההדרכה (שעות הדרכה, כמות האנשים שיודרכו וכד')? האם יש איש קשר ממונה או מחלקה טכנית שתפקידה לפתור בעיות? האם יש אחריות למערכת ניהול התוכן? לתכנים? וכד'.
  • האם ניתן יהיה להמשיך ולפתח את האתר בעתיד על ידי חברה אחרת לבניית אתרים – חיי המדף של אתר אינטרנט הם כחמש שנים. לאורך הזמן נוצרים צרכים חדשים ולעיתים אנו רוצים להרחיב את האתר, לשנות במעט את עיצובו וכד'. בייחוד באותם מקרים בהם האתר מבוסס על מערכת ניהול תוכן, תהיה בעיה ללקוח לעבור לחברת בניית אתרים שונה, זאת מאחר שהלקוח רוכש את הזכויות באתר ובתכניו, אך איננו רוכש את הזכויות במערכת ניהול התוכן. מכאן שכשירצה להוסיף דבר מה, יהיה כבול לחברת בניית האתרים או שייאלץ לבנות מחדש את האתר כולו בחברה אחרת. חשוב לוודא אם מערכת ניהול התוכן מאפשרת מעבר בין חברות בניית האתרים והמשך פיתוח.
  • לוח זמנים – יש לעבור על לוח הזמנים המפורט בהצעת המחיר ולבחון האם הוא תואם את הציפיות שלכם, על מנת שלא יווצרו הפתעות בהמשך.

הקפדה על כל הכללים המופיעים במאמר זה, יבטיחו את שביעות רצונכם לאורך כל תהליך בניית האתר ואף לאחריו. אם אתם מתעניינים בבניית אתר, אם אתם עומדים בפני תהליך של הקמת אתר, לתנופה בניית אתרים יש את הידע והניסיון הרב, צרו עימנו קשר לקבלת הצעת מחיר ללא כל התחייבות, הכוללת ייעוץ חינם.


לשיתוף במאמר זהFacebook!

...